Nyitvatartási idő

H - P: 6:00 - 20:00

Ügyfélfogadási idő

H - P: 8:00 - 15:00 

INGYENES nyelvi képzések

SZENT LÁSZLÓ ALMA MATER ALAPÍTVÁNY

adószáma, amire az SZJA 1 %-a utalható:

18516108-1-05

Bsz: 11734107-20122188


 Nagy Lajos Alapítvány

Adószám: 18430512-1-05

 

Fogadó óra időpontok

 

 

952632
Ma
Tegnap
Ezen a héten
Múlt héten
Ebben a hónapban
Múlt hónapban
Összesen
98
1577
3443
933375
19926
22593
952632

Új utak a tehetséggondozásban – az egyéni igényekre szabott fejlesztés

Új utak a tehetséggondozásban – az egyéni igényekre szabott fejlesztés

 

 2017 elején iskolánk diákjai új lehetőséget kaptak a tehetséggondozás terén. A versenyeredmények, az egyéni motiváció és a szaktanárok javaslatai alapján 10 diákunk kapcsolódott be a Tehetségek Magyarországa projekt egyéni igényekre szabott fejlesztési programjába, amelynek megvalósítója a Matehetsz.

A beválogatott tanulók szakmai programokon, nyári táborban vehettek részt, versenyekre készültek, készülnek, tehát egyéni fejlesztés valósul meg esetükben. Néhányan a tehetségüket segítő ösztöndíj-támogatásban is részesültek.

 A csapat önmagában is jó társasággá vált, hisz a csoporttalálkozókon mód van egymás megismerésére, a nevetésre, kikapcsolódásra. Csak egy hét volt, mégis összetartó közösség vált belőlük.

 A nyári lovasberényi táborból sok-sok élménnyel tértek haza. Erről Berecz Antónia így írt blogjában:

  A fantasztikus nyári táborban életem egyik legjobb hetét tölthettem el: rengeteg új barátot szereztem, új tudásra és ismeretekre tettem szert. 

  A számtalan emlékezetes program közül két nagy kedvencem volt. Az egyik Gyermán Anna gyógyszerészetről tartott színes, ismeretterjesztő előadása, mivel engem egyébként is érdekel ez a téma, és az előadónak sikerült maximálisan lekötnie a figyelmemet. A másik pedig Kovács Dániel és Kormos Tamás robotokról, robotikáról szóló bemutatója, mely során megismerhettünk és kipróbálhattunk néhány nagyon érdekes robotot, és megismerhettünk két nagyon jó fej, humoros fickót az előadók személyében.

Az ismeretterjesztő programok mellett  sok izgalmas, közösségépítő játékon is részt vehettünk, melyekre nagyon jól esik visszaemlékezni. Ami a legjobban tetszett, az, hogy új emberekkel találkozhattam és közelebbről is megismerhettem őket a tábor ideje alatt. A viccesebb, kötetlenebb csapatépítő játékok közül, ha kedvencet kellene választanunk, szerintem sokan a ’Beugró’ nevű játékot választanánk, amely esténként mosolyt csalt az arcunkra,  segített az ismerkedésben és az önbizalmunk növelésében is. A tábor után egy héttel részt vettem egy Média táborban is, ahol az utolsó este megmutattam a Beugrós estéken tanult játékokat, és ennek köszönhetően több órán keresztül nagyon jól szórakoztunk és rengeteget nevettünk. A másik, nekem nagyon tetsző játék  a számháború volt, ahol szintén jobban megismerhettük egymást és szövetségesekre, barátokra találhattunk. Továbbá a fizikai előadás, a honvédelmi helikopter megismerése, az élménypedagógia, a lélekfotózás és a sárkányhajózás során is rengeteg új élménnyel gazdagodtunk. 

Jó feladatnak tartom a csapatokban elkészítendő projektmunkákat. Azokban az órákban, amikor ezeken dolgoztunk, megtanultunk kompromisszumokat kötni, csapatban eredményeket elérni, meghallgatni mások ötletét, véleményét, fejlesztettük a problémamegoldó készségünket, valamint a kreativitásunkat, és végül együtt örülhettünk a közösen elért sikereinknek. 

Számomra a legnagyobb élményt a tábor utolsó estéjén megrendezésre került ’Ki mit tud?’ jelentette, mert azelőtt már rég nem énekeltem közönség előtt. Éppen ezért nagy hatással volt rám, hogy egy ilyen szuper, barátokból álló közönségnek énekelhettem el egy szép dalt, melynek előadása közben nagyon jól éreztem magam a „színpadon”. A tábor utolsó napján a hátunkra ragasztott üzenőfal is egy nagyon jó ötlet volt. Elsőre kicsit furcsának, értelmetlennek látszott egymás hátára üzeneteket irkálni, de mindenki nagyon lelkes volt és próbált minél személyesebb, kreatívabb, egyedi üzenetet kitalálni a többike számára. Hazafelé, bár nem tudtam száraz szemmel végigolvasni a papíromat, de nagyon jó érzés volt megkapni a legújabb barátaimtól származó jókívánságokat, jótanácsokat és dicséreteket. Igaz, csak egy hétig éltünk egymás társaságában, a búcsú mégis elég könnyesre sikeredett. Rossz volt otthagyni egy ennyire jó, összetartó közösséget. Azóta is többen tartjuk a kapcsolatot és biztos vagyok benne, hogy a tábor életre szóló nyomot hagyott minden táborozóban. (Berecz Antónia 9. A)

 

Fényképek

 

 

 

 

Érték - Termék - Tervezés 2017.

 

Eszterházy Károly Egyetem Tehetségfüzet program 2017.

 

 

 

TEHETSÉGGONDOZÓ SZAKMAI FÓRUM 2017.

 

 

További képek

 

 

 

 

 

 

Európai Tehetségpont lett a Gimnázium

A videó megtekintéséhez kattintson az alábbi képre!

 

 

ME projekt 2016.

„Az értékek, amiért érdemes itt maradni!”

TÁMOP 4.2.1.D-15/1/KONV-2015-0009 T-MODELL projekt

Együttműködés a Miskolci Egyetemmel

 

2016. november elején kereste meg iskolánkat a miskolci Földes Ferenc Gimnázium azzal a lehetőséggel, hogy a Miskolci Egyetem szervezésében működjünk együtt egy olyan projektben, amelynek az értékmegőrzés és

 –bemutatás a célja.

Az együttműködés lényege, hogy a megye bevont gimnáziumai (Mezőkövesd, Encs, Szerencs, Szikszó, Sárospatak, Ózd) a Földes Ferenc Gimnázium koordinálásában mutassanak be szűkebb-tágabb környezetükből egy-egy szellemi-kulturális, illetve természeti értéket.

Iskolánkat a 9. B osztály két csapata képviselte (Bodnár Barbara, Székely Fanni, Mezei-Belényesi Kamilla, Gáspár Sarolta, Bolgár Dominik, Titkó András, Kratochvil András, Kaló Alexandra). A tanulók a Hadast és a  gyógyvizet mutatták be prezentációjukban. A fiúk tánca is a matyó kultúrát varázsolta a fiatalok elé. Nagy sikere volt mindkét bemutatónak. A gyógyvízből mintát is vittünk!

Reméljük, lesz folytatása ennek az együttműködésnek, és a bevont iskolák diákjai meglátogathatják egymás iskoláját és a bemutatott értékeket.

Köszönjük a Városi Könyvtár, a Zsóry Strand- és Gyógyfürdő, illetve a Népi Művészetek Háza, a Tourinform Iroda segítségét a csapatok felkészülésében.

Rigó Attiláné

szaktanár

 

Fényképek

 

 

EKF TDK 2016.

EKF – Tudományról Diákoknak Kíváncsiságból (TDK) – Tehetségútlevél program

Beszámoló

 Az EKF ebben a tanévben is megszervezte Tudományról Diákoknak Kíváncsiságból (TDK) – Tehetségútlevél programját. Ennek keretében novemberben tették közzé a választható témákat.

A nevező diákoktól azt várták el, hogy kutassanak, kérdéseket tegyenek fel. Iskolánk nyolc pályamunkával nevezett, s valamennyit bemutatásra alkalmasnak ítélte a bíráló bizottság. Tanulóink iskolatörténeti, illetve egészségügyi, társadalmi, pedagógiai témákban kutattak. Néhányan kérdőíves vizsgálatot is végezetek, ennek elemzése is dolgozatuk része lett.

Pályamunkát készítő tanulóink:

Sándor Loisz (10. A): A játék szerepe a gyermek fejlődésében (előadás kategóriában I. helyezett)

Lukács Lilla Luca (10. C): A fiatalok egészségszokásai a 20-21. században (előadás kategóriában II. helyezett)

Lukács Tamás (10.A): Sport és nevelés ( A mindennapos testnevelés) (poszterelőadás kategóriában II. helyezett)

Dudás Dorottya: Iskolánk zászlaja

Antal Alexa: A kápolna – valaha

Nyeste Szabina: Iskolám épülete

Kis Dominika: Tanár – diák viszony, kommunikáció

Sepsi Pierre: Bayer Róbert – iskolám első igazgatója

Tanulóink tehetségútlevelet kaptak, amelybe újabb bejegyzés kerülhet a következő tanévben – egy újabb pályamunkával!

Mezőkövesd, 2016. február 1.

 

Rigó Attiláné

szaktanár

Fényképek

 

 

Fény szüle Örök Álmot

’Fény szüle Örök Álmot’ (NTP – KKT – 14 – 0023)

Tehetséggondozó program megvalósítása a Mezőkövesdi Szent László Gimnázium és közgazdasági Szakközépiskolában

Beszámoló

 

FÉNYKÉPEK

 

 

 

 

Tehetséghidak Program 2015.

 

TÁMOP-3.4.5-12-2012-0001 azonosítószámú

„Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt keretében

„Csoportos tehetségsegítő tevékenységek megvalósítására” című pályázat:

 

 

DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSAINK

Ebben az évben lehetőségünk adódott arra, hogy egy pályázat keretein belül sok érdekességet megtudhassunk a biológiáról. A pályázat hét délutáni foglalkozásból állt.

Az első alkalommal az emlősökről Gulyás Lili és Pető Fanni 10.A osztályos tanulók készítettek előadást. A szarvasmarha kiemelt figyelmet kapott, mivel pár héttel később egy szarvasmarha telepre látogattunk. Az előadás után a biotechnológia mellett és ellen érveltünk csoportmunkában. Pál Ilona tanárnő nagyon érdekes feladatokat talált ki nekünk.

A második foglalkozás az Ikrek című amerikai film rövid részletével indult, majd a klónozás volt a téma. Ezt követően vegyes csoportokban ezzel kapcsolatosan rádióriportot készítettünk, miniszterhez címzett levelet írtunk, orvossal folytatott képzeletbeli beszélgetés forgatókönyvét vetettük papírra, melyeket a csoportok bemutattak egymásnak. Az óra további részében Barna György (az egri Eszterházy Károly Főiskola ének-földrajz mesterszakos hallgatója – diákmentor) segítségével betekintést nyertünk a nomád pásztorkodás és a nagyüzemi állattenyésztés közötti különbségekbe.

A harmadik délutánon Varga Renáta (népegészségügyi ellenőr mesterszakos, ÁNTSZ dolgozó - diákmentor) világított rá az egészséges táplálkozásra és az ehhez kapcsolódó higiéniai feltételekre. Az anyagcsere is szerepet kapott az előadásban, így azt követően mindenki kiszámíthatta az egy napi energiaigényét, illetve két különböző menü energiatartalmát, segítve a helyes döntés meghozatalát például ebédkészítésnél, - rendelésnél.

A negyedik összejövetelt az informatika teremben tartottuk, ahol két csoportban internetes kutatómunkát végeztünk a laktóz-intolarencia, valamint a fenilketonuria anyagcsere-betegségek kialakulásáról, kezelésük módjáról. Ezt követően a csoportok megosztották egymással a frissen szerzett információkat, közösen megbeszéltük a tudnivalókat. Ezután 8. osztályos diákok, Panyi Márton a baktériumokról, illetve Dányi Bernadett és Kaló Alexandra a gombákról, azok felépítéséről, jelentőségéről tartottak kiselőadást. Ezek után egy feladatsort oldottunk meg, hogy leteszteljük tudásunk és memóriánk.

Az ötödik alkalmat számításos feladatokkal kezdtük. A folytatásban a fehérjék (Vanczák Viktória 11.B) és a szénhidrátok (Jordán Anikó, Szabó Eszter 12.A) szerkezetéről, az emberi szervezetben betöltött szerepükről tartottak prezentációt iskolatársaink. Miután mindent megtudtunk róluk, csoportokra bontva plakátokat (pl.: fehérjét vagy szénhidrátot tartalmazó állatokat, növényeket, bolti élelmiszereket vagy heti reggeli menüt rajzoltunk) készítettünk.

A hatodik foglalkozás volt számunkra a legérdekesebb, mert a korábban megismert fehérjékkel és szénhidrátokkal kapcsolatos kísérleteket végeztünk kis csoportokban, melyek kivitelezésében minden diák részt vett. Ezekhez jegyzőkönyvet is készítettünk.

Az utolsó délután beszélgettünk a foglalkozásokon és a kirándulásokon történtekről, kiválasztottunk, majd kinyomtattunk sok-sok fényképet és plakátokat készítettünk diáktársaink számára.

A pályázat mindenki számára nagyon jónak bizonyult. Élveztük a tanulással és az egymással eltöltött időt. Lehetőséget adott arra, hogy hasznos dologgal töltsük el délutánjainkat, és gyarapítsuk tudásunkat.

                                                                                                    Fülöp Kinga és Tóth Evelin

                                                                                                                      10.A

 

HARSÁNYI LÁTOGATÁSAINK

2015.02.14.

Napsütötte hűvös nap. Érkezés 8:30, a korai kelés miatt mindenki fáradtan, de izgatottan várja az információkat Sebők Imre és Szabó Gyula telepvezetőktől.

Az elmondottakból tudtuk meg, hogy a szarvasmarha-telepnek jelenleg 1300 „lakója” van, melyek különböző korosztályba tartoznak. A tehenek a napi kétszeri fejéssel kb. 30 liter tejet adnak, ez a nagy genetikai teljesítményű törzstelepnek köszönhető. Az üszőket, ha betöltötték a 14. hónapot, és elérték a 400 kg-os súlyt, az inszeminátor termékenyíti meg, szinte 100%-os hatékonysággal. A vemhes üszőket elkülönítik a többi tehéntől, majd ha közeleg az idő, az ellető istállóba viszik őket, ahol állatorvos segít világra jönni az utódoknak. A külföldről vásárolt hímivarsejtek biztosítják, hogy a világra jött bocik között alig akad „fiú”. Mivel nekik nem veszik hasznukat a tehenészetben, így bizonyos súly elérése után eladják őket. A szarvasmarhák megfelelő ellátásáról 22 ember gondoskodik. A telepen holstein fríz fajtát tartanak, mely számára a takarmány összeállítása az állapotuktól, koruktól függően számítógép-vezérléssel történik. Az állatok füleiben különböző színű műanyag „fülbevalók” lógnak, és minden olyan adatot tartalmaznak, melyekből a tehén élettörténetét-kórtörténetét lehet nyomon követni. Sajnos a mai felgyorsult világunkban nem hosszú élettartamúak ezek a tehenek, hamar kiszipolyozzák őket - minél több utód, minél több tej –, rövid idő alatt be kell hozniuk a felmerült költségeket (takarmány, külföldről vásárolt hímivarsejtek, gyógyszerek, gondozás stb.).

A telep bejárása után „szagos” élményekkel távozva, átmentünk a rideg tartású vágómarha-telepre, mely a település határában van. Az itt tartott húsmarhák között három fajtát tudtunk színük, szőrzetük alapján megkülönböztetni. Ezek az állatok, kicsinyeikkel együtt – mely utóbbiak körülöttünk szaladgáltak - a számukra telepített legelőn a szabad ég alatt „tengetik” napjaikat. Tartásuknak két fontos feltétele van, egyrészt szükségük van pihenőhelyre, másrészt vízforrásra. Szaporodásuk természetes úton történik, három jól megtermett bika gondoskodik az utánpótlásról (kb. 85%-os hatásfokkal). Mint kiderült, az említett telep rendelkezik az országban a második legnagyobb kapacitású vágóhíddal és nagy exportőr is.

Ezen telep szomszédságában magyar szürke marhákat láttunk, szintén szabadon, villanypásztorral körbekerítve, természetesen közelebbről is szemügyre vettük őket. A telep tulajdonosától megtudtuk, hogy a település idén is - már harmadik alkalommal -, megrendezi a szürkemarha-fesztivált.

Ezután Szilágyi Mária látott bennünket vendégül, elmentünk a sópincébe, ahol várt ránk egy kis ebéd (hurka, tepertő, meleg tea), majd lent a jó levegőjű sópincében relaxáltunk. A nap zárásaként megnéztük a sportpályát és a horgásztavat.


 

2015.03.07.

Langyos tavaszi nap, 8:30-kor ismét Harsányban voltunk. Ez a nap a tejről szólt. A telepen külön épületben találhatóak a számítógép-vezérléssel működő fejőállások, ahova a tehenek 2X12-es csoportokban érkeznek. Ha megtörtént a fejés a berendezések automatikusan kioldanak, és a tehenek mehetnek vissza az istállójukba. (És tudják az utat, sőt az „otthonukat” is megismerik!) A tej innen egy kisebb csarnokba kerül, ahonnan teherautók tartályaiba szivattyúzzák át, majd a tejüzembe szállítják (illetve döntően Olaszországba exportálják a jó minőségű magyar tejet!).

A nap döntő részét a település Közösségi Házában töltöttük, ahol ismét Szilágyi Mária várt bennünket - most két nagy csomag kakaós csigával. Először Varga Renáta (iskolánk egykori tanulója – diákmentor), aki népegészségügyi ellenőr az ÁNTSZ-nél, állategészségügyi és élelmiszerbiztonsági témában tartott kiselőadást. Ezután csoportmunkában a tejfogyasztást reklámozó plakátokat készítettünk.

                                                                                                           Jordán Anikó

                                                                                                                  12.A

 

LAZÍTÓ PROGRAM

POROSZLÓI KIRÁNDULÁS                   2015. április 11.

Ez a kirándulás a gazdagító programpár részét képező színes és izgalmas foglalkozások záró eseménye volt. Úti cél a poroszlói Ökocentrum volt, egy nyarat idéző szombati napon. Az érdekesség az volt, hogy szülők is részt vehettek ezen a kiránduláson. Szombat reggel álmosan, de izgatottan vártuk az autóbuszt. Néhányan szülői kísérettel érkeztek, de volt olyan diák, aki egyedül volt. Szó szerint egyedül, mert sem a szülei, sem osztálytársai nem kísérték. A 8. évfolyamtól a 11. évfolyamig szinte minden korosztály képviselve volt. Nagyon szerencsésnek érzem magam, amiért én is bekerülhettem közéjük nyolcadikos létemre. Pál Ilona és dr. Tóthné Hegyi Valéria tanárnők segítségével megismertük környezetünket és a körülöttünk lévő világot. Számos hasznos és számunkra távoli dolog került hozzánk elérhetően közel. Megnézhettük, megérinthettük és megérthettük. Tehát reggel nyolc óra, begördült a busz, kis csapatunk birtokba vette. Tanárnő köszöntött bennünket és szüleinket, majd részletesen elmondta a napi programot, azt is, hogy feladatokat is kapunk, diákok, szülők egyaránt. Nagyon meglepődtünk, amikor kiderült, hogy hazafelé a buszra felszállás feltétele egy minimum négysoros versike lesz, a költészet napjához kapcsolódóan. Most örültem csak igazán, hogy édesanyám is eljött, aki segített a rímfaragásban. Megérkezés után először az akváriumokhoz mentünk, melyekben láthattuk hazánk édesvizeiben élő különböző (régen volt, illetve ma is elterjedt) hajfajait. Közben megnézhettünk egy igen nagyra nőtt „kétéltűt” is, ugyanis egy búvár tisztogatta az akváriumok üvegét. Vele néhányan közös fényképet készítettek. Egy órás nézelődés és információgyűjtés – erre a feladatlap kitöltéséhez volt szükség - után következett a vidraetetés, mely nagyon látványos és szórakoztató volt. Ezt követően felmentünk a kilátóteraszra a toronyba, gyönyörködtünk a látóhatárban, illetve készítettünk néhány képet kis csapatunkról. Tizenegy órakor már a kishajókban ültünk és lassan, csendesen haladva élveztük a meleget, a ragyogó napsütést és a vizet, miközben a kormányostól újabb ismeretekre tettünk szert, a Tisza-tó nagyságát, madár- és növényvilágát illetően. Az egyórás hajókázás után farkas éhesen foglaltunk helyet a Viza Büfé teraszán. A menüben volt gulyásleves, rántott csirkemell hasábburgonyával, mely utóbbiért sorba állva várakoztunk. Közben tanárnő többször is fényképezett, s jót derültünk azon, hogy úgy nézünk ki, mint a sorokozó éhenkórászok. Ebéd után még üdítőt és fagyit vagy jégkását – ki mit kért - is kaptunk. Tele hassal a hüllők és a kétéltűek terráriumai felé vettük az irányt, majd újabb feladatot kaptunk, a szókereső játékot. Mindenki leült a világos, üvegfalú helyiségben és a kilátás helyett szélsebesen el kezdte keresni a szavakat. Aki látott bennünket, el sem tudta képzelni, mit csinálunk. Néha egy-egy ember felkiáltott, ahogy rábukkant egy szóra a betűtengerben. Mi hamar végezve, gyorsan összefabrikáltuk a „buszjegyünket” is. A délután további részét teljesen a szabadban töltöttük, először a pelikánetetést néztük meg, majd a tájházat, illetve a dámszarvasokkal ismerkedtünk (vagy ők velünk?). A főépület másik oldalán lévő sétány mentén megismerkedtünk a hazai juhfajtákkal, a kecskékkel - őket meg is simogattuk -, láttunk vörös rókát, aranysakált, egerészölyveket, különböző teknősöket. A szabadprogram ez után következett, ugyanis hallottuk, hogy Poroszló végén van egy házirétes-sütő, ezért úgy döntöttünk, nem megyünk haza anélkül, hogy meg ne kóstoljuk. Fantasztikus volt, így az otthon maradtak számára is csomagoltattunk a gőzölgő süteményből. Fél ötkor indultunk volna, de egyesek még a híressé vált fagyit is meg akarták kóstolni, mely a település másik vége felé volt, így egy kicsit késve érkeztek vissza a buszhoz. Felszállás előtt mindenki bemutatta a nap folyamán írt versikéjét, majd elindultunk. Nagyon remek nap volt, csupa olyan emberrel töltöttem el, akik hasonló érdeklődéssel figyelik a körülöttük lévő világot.

Köszönetet szeretnék mondani tanáraimnak, akik lehetővé tették ezt számomra!

                                                                                                                  Kaló Alexandra

                                                                                                                            8.B

 Fényképek